Pomyłka pracodawcy wymaga pisemnej zgody pracownika na odliczenie nienależnie wypłaconego wynagrodzenia

chory5Jeżeli pracownikowi zostanie wypłacona nienależnie zbyt wysoka kwota wynagrodzenia (na przykład 100% wynagrodzenia chorobowego zamiast należnych 80%) na skutek błędu pracodawcy, to odliczenie różnicy z kolejnej wypłacanej pensji może nastąpić tylko za jego zgodą wyrażoną na piśmie.

Pracownik przebywał w październiku na zwolnieniu lekarskim. Pracodawca pomyłkowo wypłacił mu wówczas zamiast 80% świadczenia chorobowego – 100%. Swój błąd zauważył dopiero w lutym. Jako, że pomyłka leżała ewidentnie po stronie zakładu pracy, aby dokonać korekty wynagrodzenia, będzie potrzebował pisemnej zgody pracownika.

Kodeks pracy reguluje wprawdzie postępowanie w razie wypłaty nienależnego wynagrodzenia (art. 97, par. 7), ale dotyczy to sytuacji, kiedy pensja wypłacana jest z góry za dany okres rozliczeniowy, a później okazuje się, że pracownik był nieobecny w pracy. Wówczas w kolejnym miesiącu pracodawca może odliczyć nadpłaconą różnicę.

Tymczasem we wspomnianym przypadku pensja wypłacana była z dołu (po zakończonym miesiącu pracy), a wynagrodzenie zostało wypłacone w niewłaściwej wysokości z winy pracodawcy, toteż nie może tutaj znaleźć zastosowania zapis w art. 87, par. 7 Kodeksu pracy.

Zakład pracy, jeżeli chciałby skorygować wysokość wynagrodzenia i odliczyć różnicę przy wypłacie kolejnej pensji, powinien uzyskać  pisemną zgodę pracownika, którego owa pomyłka dotyczy.

Orzecznictwo:
Wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 roku o sygn. akt. I PK 31/10.

Podstawa prawna:
Kodeks pracy [Dz. U. 1974 nr 24 poz. 141 ze zmianami].

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 16/2015 (1161).