Płać i płacz

monety2Nie ma znaczenia, czy pracownik nadal jest zatrudniony w firmie, czy nie. W gestii inspektora pracy jest narzucenie na pracodawcę natychmiastowego obowiązku wypłaty zaległego należnego wynagrodzenia.

Najwyższy Sąd Administracyjny w listopadowym orzeczeniu wyraźnie wypowiedział się w sprawie regulowania zaległych wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę w stosunku do pracowników, dla których ustał stosunek pracy – inspektor pracy jest upoważniony do tego, aby wydać pracodawcy nakaz wypłaty wynagrodzenia i innych świadczeń.

Sytuacja odnosiła się do przedsiębiorcy, który nie wypłacił kobiecie wynagrodzenia za 5 miesięcy pracy, w związku z czym inspektor pracy wydał mu nakaz uregulowania zaległości. W momencie wydania nakazu nie była ona już jednak zatrudniona i pracodawca chciał wykorzystać ten fakt dla zignorowania nakazu tłumacząc się zapisem z art. 11, pkt 7 w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy, który upoważnia inspektora do wydania takiego nakazu wobec pracodawcy zalegającego z płatnościami wobec pracownika, którym kobieta już nie była.

Stanowisko przedsiębiorcy nie zostało jednak zaakceptowane ani przez Wojewódzki, ani Najwyższy Sąd Administracyjny, które podkreślały, że inspektor pracy jest podmiotem upoważnionym do wydania nakazu wypłaty zaległej pensji z rygorem jego natychmiastowego wykonania. Pracodawca zaś nie może odwlekać w czasie jego realizacji usprawiedliwiając się ciężką sytuacją finansową z tej racji, że pracownik nie może być obarczany ryzykiem prowadzenia działalności jako słabsza strona w stosunku pracy.

Orzecznictwo: Wyroki NSA z 26 listopada 2015 roku, sygn. akt I OSK 1732/14, I OSK 1733/14.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, nr 22 (4125)/2015.

Podstawa prawna: Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy z 13 kwietnia 2007 roku (Dz. U. 2015, poz. 640 ze zm.)