Samowolnie nie da się przedłużyć terminu składania odwołania

młotek3Nawet, jeśli jesteśmy przekonani, że słuszność jest po naszej stronie, nie możemy odkładać złożenia odwołania od decyzji organów podatkowych. Obowiązują ustawowe terminy, których nie można przekraczać.

Mężczyzna będący członkiem zarządu fundacji zaczął podejrzewać, że w funduszami fundacji nie gospodaruje się prawidłowo. Złożył w tej sprawie doniesienie do prokuratury. Niedługo potem organy podatkowe przeprowadzające w fundacji kontrolę zauważyły nieprawidłowości podatkowe, za które winą obarczony został ów członek zarządu. Chciał on złożyć odwołanie od decyzji fiskusa, jednak ostatecznie postanowił odłożyć to do czasu, aż znane będą wyniki postępowania prokuratorskiego.

Tymczasem działania prokuratury przedłużały się, czas mijał i kiedy w końcu złożył odwołanie, dyrektor Izby Skarbowej zgodnie z przepisami orzekł, iż nie może ono zostać przyjęte, gdyż został przekroczony termin jego złożenia określony przez ustawę (ordynacja podatkowa, art. 228, par. 1, pkt 1). Tego samego zdania był Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Oczekiwanie na wynik postępowania karnego nie przesuwa terminu przysługującego na składanie odwołania.

Podstawa prawna: Ordynacja podatkowa (Dz. U. 1997 nr 137 poz. 926)
Orzecznictwo: Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt IIISA/Wa 315/15.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, nr 22 (4125)/2015.