Rolnik szuka… pracownika

farm3Fakt ubezpieczenia w KRUS nie wyklucza przy prowadzeniu działalności gospodarczej możliwości zatrudnienia pracownika. Rolnik stając się pracodawcą zachowuje prawo do odprowadzania składek za siebie do Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, mimo że zatrudnioną osobę zgłasza do ZUS.

W ciągu 7 dni od zawarcia umowy o pracę przedsiębiorca zobowiązany jest zgłosić pracownika do ubezpieczeń (formularz ZUS ZUA). Ubezpiecza zatrudnionego od wszelkich ryzyk, to znaczy składki będą odprowadzane na ubezpieczenia rentowe, emerytalne, chorobowe i wypadkowe, jak również zdrowotne.

Rolnik zgłasza przy tym do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych siebie jako płatnika (formularz ZUS ZFA). Nie ma jednak obowiązku składania w KRUS żadnych dokumentów związanych z taką okolicznością, jak zatrudnienie pracownika. Zachowuje jednocześnie prawo do dalszego ubezpieczania siebie w KRUS na takich samych warunkach, jak to miało miejsce dotąd.

Obowiązkiem pracodawcy staje się natomiast sporządzanie do ZUS imiennych raportów dotyczących pracownika. Odnoszą się one do naliczania składek ubezpieczeniowych (zdrowotne i społeczne) – na druku ZUS RCA oraz/lub ewentualnych przerw w opłacaniu składek za pracownika, jakie wynikają z choroby, czy też bezpłatnego urlopu (ZUS RSA). Raporty te przekazuje się do ZUS łącznie z deklaracją rozliczeniową ZUD DRA.

Źródło: Gazeta Podatkowa Nr 1/2016 (1251).