Miliardowe straty przez spóźnienie z rajem

PodatkiMiliardowe straty przez spóźnienie z rajem

Ze względu na opóźnienie w druku przepisy ustawy ograniczającej możliwość „ucieczki” pieniędzy z Polski do rajów podatkowych wejdą w życie dopiero w 2016 roku, a nie, jak zakładano, w 2015 roku. Przyniesie to znaczące straty dla skarbu państwa.

Przez raje podatkowe należy rozumieć  kraje, w których polscy przedsiębiorcy zakładają spółki, aby uniknąć odprowadzania podatków od uzyskanych przez nie zysków. Najczęściej wybierane są ku temu Cypr, Kajmany, Malta i Luksemburg.

Masowa ucieczka  przed płaceniem podatków rozpoczęła się w Polsce wraz z kryzysem. Co naturalne, rząd przedsięwziął środki, ażeby ograniczyć tego typu działalność – już w ubiegłym roku opracowano stosowny projekt ustawy. 17 września został on podpisany przez prezydenta. Gdyby zgodnie z obowiązującym terminarzem ustawa została wydrukowana, wprowadzone przez nią przepisy mogłyby obowiązywać już w przyszłym roku. Tymczasem rządowe Centrum Legislacji odpowiedzialne za publikację ociągało się z nią aż do 3 października. W skutek tego z „dobrodziejstwa” rajów podatkowych będą mogły korzystać firmy jeszcze przez cały 2015 rok, a do odprowadzania daniny fiskusowi zostaną zmuszone dopiero za dwa lata.

W związku z zaistniałą sytuacją NIK zapowiada dokładną analizę sprawy, a Solidarna Polska nakłania do powołania specjalnej komisji śledczej, która miałaby za zadanie wyjaśnić przyczyny tak rażących zaniedbań.

Źródło: www.polityka.pl