Gdy nie odliczysz VATu na czas

czas1Nabywca może odliczyć podatek VAT od zakupionych towarów, lub usług dopiero wtedy, kiedy otrzyma fakturę VAT, a u sprzedawcy powstanie obowiązek podatkowy. Co jednak w sytuacji, kiedy spóźni się z odliczeniem?

Podatnik chcący odliczyć VAT może to zrobić dopiero od 15 dnia kolejnego miesiąca następującego po tym, w którym sprzedawca wystawiający mu fakturę zyskał obowiązek podatkowy. Zdarza się jednak, że z jakiś przyczyn nie zrobi tego na czas. Nie oznacza to jednakże, że bezpowrotnie traci możliwość odliczenia podatku VAT.

Nabywca może odliczyć VAT od nabytych, bądź importowanych towarów i usług nie tylko w okresie, w którym powstaje obowiązek podatkowy, ale jak wskazuje art. 86, ust. 11 ustawy o VAT [Dz. U. 2011, nr 177, poz. 1054 ze zm.] także w deklaracji rozliczającej za kolejny, lub następny miesiąc. Gdyby jednak nie zrobił tego i w tym czasie, ma jeszcze jedną możliwość dokonania odliczenia. Może to zrobić mianowicie zgodnie z zapisem w art. 86, ust. 13 ustawy o VAT, który zezwala w takim przypadku na złożenie korekty deklaracji za okres, w którym to pojawiła się możliwość, żeby obniżyć kwotę należnego podatku – czyli koryguje się pierwotną deklarację, w której zaistniało prawo do odliczenia VAT. Pojawia się tu jedno ograniczenie czasowe. Korektę należy złożyć w ciągu 5 lat , jakie miną od 1 stycznia roku, w jakim powstało prawo do odliczenia podatku VAT.

Źródło: PORADNIK GAZETY PRAWNEJ nr 4(818)