Zwrot naliczonego VAT-u odsunięty w czasie

empty2Choć ustawowo nadwyżki naliczonego podatku powinny wracać do przedsiębiorców przed upływem 60 dni, nowelizacja przepisów z sierpnia zeszłego roku wytrąca im z rąk argumenty w konfrontacji z fiskusem, który właściwie w sposób nieograniczony może przesuwać termin zwrotu tłumacząc się koniecznością zweryfikowania zasadności owego zwrotu.

Zmiany wprowadzone na kartach Ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) mają swoje uzasadnienie ze względu na falę wyłudzeń podatku od towarów i usług, jaka ma miejsce w naszym kraju. Wiążący się z nimi tryb postępowania ma jednak charakter broni masowego rażenia – uderza bowiem zarówno w oszustów, jak i uczciwych przedsiębiorców.

Wprowadzone nowości w ustawie p.p.s.a. dotyczą wykluczenia z kompetencji sądów administracyjnych między innymi orzekania w spawach postępowania podatkowego, kontroli i czynności sprawdzających – czyli regulacji postępowań wymienionych w Ordynacji podatkowej w działach IV, V i VI.

Jak to rozumieć? W praktyce dotąd, jeżeli organy podatkowe zbyt opieszale zajmowały się weryfikacją zasadności zwrotu VAT, podatnik mógł zgłosić się do Sądu z prośbą o interwencję. Teraz pozostaje mu tylko cierpliwie czekać, bo ta droga została przed nim zamknięta. Sądy mogą interweniować wyłącznie w stosunku do postanowień merytorycznych, albo kończących postępowanie. Zgodnie z przepisami nie mogą reagować na skargi związane z przedłużaniem terminu na oddanie podatku od towarów i usług. Znane są już postanowienia w tej kwestii – między innymi rzeszowskiego WSA (sygn. Akt I SA/ Rz 1007/15), czy WSA z Łodzi (sygn. Akt I SA/Łd 120/16).

W opinii radcy prawnego w C.R.O.P.A. (Kancelaria Radcowska), Przemysława Antasa, fakt że podatnicy pozbawieni zostali prawa ubiegania się o kontrolę sądową przy przewlekłym działaniu urzędników niezgodny jest z konstytucją i europejską konwencją praw człowieka (art. 6, ust. 1).

Przedsiębiorcom, jak na razie pozostaje tylko oczekiwać na kolejne zmiany w polskim prawie, być może bardziej dla nich przychylne.

Podstawy prawne:

Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (p.p.s.a.) [Dz. U. 2015, poz. 658)

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Ustawa o VAT ) [Dz. U. 2004 nr 54 poz. 535 ze zmianami]

Ordynacja podatkowa [Dz. U. 1997 nr 137 poz. 926 ze zmianami].

Źródło: dziennik Gazeta Prawna nr 50 (4197)/2016