Zmiany w przepisach podatkowych

sprzedawcaNowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) wywróciła do góry nogami polski system podatkowy. Przedsiębiorcy muszą uczyć się od nowa, w jaki sposób mają poprawnie rozliczać się z fiskusem.

Różnice, jakie można zaobserwować w rozliczeniu podatku od towarów i usług po 1 stycznia 2014 roku, to:

• Powstanie obowiązku podatkowego. Teraz ma on miejsce w momencie dostawy towaru, bądź wykonania usługi, ewentualnie w chwili dokonania zapłaty, nawet tylko częściowej (mowa tu o przedpłacie, zaliczce, racie) należy w miesiącu zdarzenia od otrzymanych pieniędzy uiścić podatek VAT.
  • Możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług zależy teraz od terminu, w którym  powstaje obowiązek podatkowy u sprzedawcy, lub usługodawcy. Nie jest dozwolone odliczanie podatku naliczonego wcześniej niż przy składaniu deklaracji za miesiąc, w jakim podatnik otrzyma FV.
  • Zmiana w sposobie fakturowania. Nie ma już obowiązku wystawiania faktury w ciągu 7 dni od transakcji. Obecnie FV można wystawić nawet do 15-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zapłacono za towar, bądź usługę. Ale też faktury nie można wystawić wcześniej niż 30 dni PRZED dostarczeniem towaru, lub wykonaniem usługi oraz z drugiej strony przed otrzymaniem całości, lub części zapłaty (jeśli dostawa, bądź wykonanie usługi będą mieć miejsce później).
  • Pojęcie „obrotu” znika z ustawy o VAT. Od teraz podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie po prostu zapłata za każde dostarczenie towarów, lub wykonanie usługi.
  • Zlikwidowana została ulga internetowa. Przy rozliczaniu za 2013 rok skorzystać z niej mogli będą tylko ci podatnicy, którzy dotąd nie rozliczali tej ulgi w PIT.
  • Rodzice jedynaków, którzy zarabiają więcej niż 112 tysięcy złotych rocznie tracą możliwość odliczenia ulgi na dziecko.
  • Wzrasta podatek akcyzowy od papierosów i alkoholi. Na paczce papierosów cena będzie wyższa o mniej więcej złotówkę, natomiast półlitrowa butelka wódki zdrożeje o ok. 2 złote.
  • W odniesieniu do lokalnych opłat i podatków tez pojawią się zmiany. Nieznacznie wzrośnie maksymalny limit podatku od nieruchomości.
  • Przedsiębiorcy przy zakupie samochodu wykorzystywanego w firmie będą mogli odliczyć 60 % VAT (nie więcej jednak niż 6 tysięcy złotych).
  • Wrócą auta o masie do 3,5 tony posiadające homologacje ciężarową. Znika przy tym obowiązek posiadania kratki oddzielającej przestrzeń pasażerską od ładunkowej.