Zarobić na olimpijską emeryturę

sportW gorączce olimpijskich zmagań nie ma czasu na rozważania na temat emerytury. Jest to jednak zagadnienie istotne  dla sportowców, dla których jest to kwestia zabezpieczenia na późniejsze lata.

Ustawa o sporcie (Dz. U. 2010, nr 127, poz. 857 ze zmianami) w art. 36 gwarantuje medalistom emeryturę olimpijską. Wysokość świadczenia to około 2500 zł netto. Warunkiem jego otrzymania jest:

• Złożenie wniosku przez zainteresowanego
  • Ukończonych 40 lat życia
  • Zakończona czynna kariera sportowa
  • Obywatelstwo polskie
  • Miejsce zamieszkania na obszarze Unii Europejskiej, lub w państwie należącym do EFTA
  • Brak prawomocnego wyroku skazującego za umyślnie popełnione przestępstwo

Emerytura olimpijska jest świadczeniem opodatkowanym. W przeciwieństwie do premii, jakie sportowcy otrzymują od związków i sportowych federacji, bądź sponsorów z sektora prywatnego. Jak informuje Jacek Trusiński (kancelaria Pałucki Trusiński Prawo i Podatki) zwolnione z podatku są również nagrody, które wypłacają komitety olimpijskie (polski i międzynarodowy).

W trakcie igrzysk w Soczi premie od POKl (Polski Komitet Olimpijski) wynoszą 120 tysięcy złotych za złoty medal, 80 tysięcy za srebrny i 50 tysięcy za brązowy. To niższe kwoty niż mogli otrzymać olimpijczycy  za sukcesy w Vancouver, kiedy to za złoto premia wynosiła 250 tysięcy złotych. Przy miejscach zajmowanych drużynowo premie są jeszcze niższe, odpowiednio: 90, 60 i 37,5 tysiąca złotych.

Zwolnienie z opodatkowania premii zapewnia zapis w art. 21, ust. 1, pkt 40a ustawy o PIT (Dz. U. 2012, poz. 361 ze zmianami) . Dotyczy on zarówno olimpijczyków, jak i paraolimpijczyków.