Mieszkanie na działce, a podatek od nieruchomości

altana2Burmistrz zakwalifikował altankę jako budynek pozostały, tymczasem podatnik spędzał w niej większą część roku i liczył na to, że może być ona opodatkowana na preferencyjnych warunkach jako budynek mieszkalny. Konflikt w tej sprawie znalazł rozwiązanie przed obliczem Sądu Najwyższego.

Władze lokalne wydając decyzję odnośnie opodatkowania altanki położonej na terenie rodzinnych ogródków działkowych nie pofatygowały się, żeby ocenić jej stan techniczny i parametry wymagane dla zaspokajania podstawowych potrzeb mieszkaniowych, tylko opierały się na samej jej lokalizacji.

Mężczyzna zgłosił się najpierw do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Twierdził, iż w żadnym z zapisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nie ma nawiązania do ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych, a tą ustawą posiłkował się właśnie burmistrz odmawiając zastosowania niższej stawki podatku wobec działkowej altanki.

Kolegium nie podważyło zasadności tego twierdzenia, orzekło jednak, że nie można ustalać niższej stawki podatku wyłącznie w oparciu o deklarację podatnika, że on w danym budynku zamieszkuje.

Zarówno WSA w Bydgoszczy, jak i później NSA przyznały podatnikowi rację w kwestii, że możliwe jest uznanie za lokal mieszkalny budynku letniskowego. Muszą być tylko spełnione warunki gwarantujące zaspokojenie podstawowych potrzeb mieszkaniowych właściciela, jak i jego najbliższego otoczenia, a wynika to z zapisu w art. 5, ust. 1, pkt. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Bardziej istotne niż prawne przeznaczenie działki, jest faktyczne wykorzystywanie budynku. A tego w ogóle władze lokalne nie ustalały, bo żadnych oględzin nie przeprowadzono. Wojewódzki Sąd Administracyjny powołał się przy tym na wyroki wydawane wcześniej w podobnych sprawach (sygn. akt II FSK 542/08 i II FSK2016/09).

Orzecznictwo: Wyroki NSA sygn. akt II FSK 3839/13, II FSK 3840/13, II FSK 3841/13, II FSK 3842/13, II FSK 1535/14).

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o rodzinnych ogrodach działkowych [Dz. U. 2005 nr 169 poz. 1419 ze zmianami].

Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych [Dz. U. 1991 nr 9 poz. 31 ze zmianami].

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, numer 28 (4175)/2016.