Kara za niezłożenie zeznania podatkowego

comp2Składając zeznanie podatkowe drogą elektroniczną podatnik powinien upewnić się, że e-Deklaracja została poprawnie przyjęta przez system, tzn. że może pobrać urzędowe poświadczenie odbioru (UPO). Jeżeli nie otrzyma takiego potwierdzenia, oznacza to, że dokument jest nadal przetwarzany lub wręcz odrzucony. A wtedy może mieć kłopoty w związku z niezłożeniem zeznań.

Mężczyzna złożył zeznanie podatkowe za pośrednictwem internetu w terminie narzuconym przez ustawodawcę. Jednak dopiero po kilku miesiącach zorientował się, że e-deklaracja została odrzucona przez system, a on nie może pobrać UPO. Co grozi mu w tej sytuacji?

W tym roku termin złożenia zeznania podatkowego za ubiegły rok przypadał na 2 maja 2016. Do północy tego dnia należało przekazać fiskusowi deklarację. W przypadku składania zeznania drogą elektroniczną podatnik jako dowód otrzymuje urzędowe potwierdzenie odbioru (UPO) – dokument potwierdzający datę i godzinę zarejestrowania w systemie e-Deklaracje. Zeznanie może zostać uznane za prawidłowo złożone tylko i wyłącznie w przypadku, kiedy uzyska status: „200 – Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO”. Jeśli podatnikowi przesłany zostanie jakikolwiek inny komunikat, oznacza to, że dokument ciągle podlega przetwarzaniu, bądź został odrzucony.

Jeśli więc dokument został negatywnie zweryfikowany (czyli nie posiada statusu „200” z urzędowego punktu widzenia nie został złożony. A to oznacza, że doszło do wykroczenia skarbowego nawet, jeśli podatnik ujawnił przedmiot albo podstawę opodatkowania. Wynika to z zapisu w art.56, par.4 Kodeksu Karnego skarbowego. Karę w takim przypadku stanowi grzywna orzekana przez sąd w postępowaniu sądowym, bądź uprawniony urzędnika skarbowego w postępowaniu mandatowym (przy spełnieniu konkretnych warunków).

Kara nałożona sądownie może mieścić się w granicach między 1/10 wysokości wynagrodzenia minimalnego, a jego dwudziestokrotnością (aktualnie 185 złotych do 37 tysięcy złotych).

Mandat karny może natomiast mieć wysokość nie wyższą niż dwukrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Przy ustalaniu wysokości grzywny brane są pod uwagę takie czynniki, jak dochody, stan majątkowy, możliwości zarobkowe.

Zapłacenia kary można uniknąć poprzez dokonanie tak zwanego „czynnego żalu”, tj. złożenie pisemnie lub w formie ustnej do protokołu zawiadomienia, w którym ujawnione zostanie popełnienie czynu zabronionego. Na skuteczność zawiadomienia mają wpływ warunki wskazane w art.16 Kodeksu Karnego skarbowego.

Podstawa prawna:

Kodeks Karny skarbowy [Dz. U. 2013, poz.186 ze zmianami]