O PIT-ach słów kilka

PodatekPersonal Income Tax, czyli Podatek dochodowy od osób fizycznych – tak brzmi pełna nazwa, z którą każdy z pełnoletnich obywateli miał okazję spotkać się nie raz. Popularny PIT to również nazwa stosowana wobec dokumentów, które składamy co roku w urzędach skarbowych. Jaka jest nasza wiedza o PIT?

Na świecie istnieją zasadniczo dwa rodzaje podatków dochodowych – warto wiedzieć o tym nawet wówczas, gdy stosuje się PIT program do naszych rozliczeń z fiskusem. Pierwszym z nich jest podatek celularny, lub też analityczny, powstał w 1842 roku w Anglii. W jego przypadku dochód został podzielony na pięć rodzajów, które dotyczą następujących obszarów: kapitał, wolna działalność zarobkowa, użytkowanie własności, pozostałe dochody z kapitału oraz płace urzędnicze. Tego rodzaju system podatkowy przyjęły, między innymi, Belgia, Francja i Włochy. W naszym kraju obowiązywał on w przedziale lat 1950-1971.

Drugiego rodzaju podatek nosi nazwę globalnego podatku dochodowego. Obejmuje on cały dochód danej osoby, bez rozróżnienia na sposób jego uzyskania. Nie ma tutaj podziału na dochody z konkretnych źródeł, a jedynie występuje suma wszystkich dochodów. Taki właśnie charakter globalny miał podatek państwowy, który był stosowany w Polsce przed wojną oraz obecny podatek od osób fizycznych.

Obecnie dobrze jest posiadać podstawowe informacje na temat rodzajów podatków oraz – przede wszystkim – ich rozliczania. Nawet jeśli takowej nie mamy, możemy zawsze liczyć na program do rozliczania PIT – jest to opcja niezwykle przydatna dla osób niezainteresowanych księgowością. Z podstawową wiedzą z powyższego zakresu będzie nam jednak na pewno łatwiej korzystać z programów podatkowych.