20 stycznia –ostatni dzwonek na wybór, lub zmianę formy opodatkowania

czas5Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność od początku bieżącego roku i zamierzający w związku z tym wybrać sposób opodatkowania, lub pragnący dokonać jego zmiany mają na to czas tylko do 20 stycznia. Po tym terminie przestanie to być możliwe.

Spośród form opodatkowania dostępne są: ryczałt, karta podatkowa, liniowy PIT (19 %) i skala podatkowa (18 i 32 %).

Jeżeli ktoś nie zdecyduje się na wybór formy opodatkowania, albo się z tym spóźni, a zakładał działalność  w tym roku, automatycznie zostanie mu narzucona skala podatkowa. W przypadku, kiedy przedsiębiorca kontynuuje działalność, a nie zadeklaruje chęci zmiany formy opodatkowania do dnia 20 stycznia 2014, będzie się nadal rozliczać w taki sam sposób, jak dotąd.

Nie wszystkie firmy powstające w tym roku, a składające deklaracje odnoście opodatkowania po 20 stycznia, skazane są na przypisanie do skali podatkowej. Wyjątek stanowią przedsiębiorstwa rozpoczynające działalność w ciągu roku – wówczas są zobowiązane do złożenia oświadczenia o sposobie rozliczania się do dnia poprzedzającego dzień, w którym rozpoczynają działalność, a najpóźniej do dnia pozyskania pierwszego przychodu. Zadeklarowany sposób opodatkowania obowiązuje również w kolejnych latach prowadzenia działalności, chyba, że przedsiębiorca powiadomi o zmianie decyzji  odnośnie tej sprawy w terminie – znów – do 20 stycznia kolejnego roku.

Oświadczenie odnośnie wybranej formy opodatkowania warto złożyć osobiście w Urzędzie Skarbowym – wówczas można poprosić o potwierdzenie złożenia na jego kopii. Kiedy nie jest to możliwe, warto wysłać pismo listem poleconym, a jego kopię przechowywać wraz z potwierdzeniem nadania.