Pracownik parkuje pod domem służbowe auto, pracodawca odlicza VAT

car house 2Nawet w przypadku pojazdu parkowanego w miejscu zamieszkania pracownika istnieje możliwość odliczenia całego VAT od wydatków z nim związanych. Niezbędne jest jednak opracowanie i wdrożenie stosownych procedur.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie przychylił się do stanowiska podatnika prowadzącego firmę dystrybuująca ulotki i foldery reklamowe. Przedsiębiorca ów wszedł w spór z organem podatkowym, który uważał środki przedsięwzięte przez podatnika za niewystarczające, ażeby zagwarantować, że pojazdy firmowe wykorzystywane będą wyłącznie w celach związanych z prowadzoną działalnością.

Według sądu natomiast samo uznanie procedur za niewystarczające było ze strony organu podatkowego zbyt ogólnikowe, a środki zapobiegawcze podjęte przez podatnika – odpowiednie do istniejących okoliczności.

Przedsiębiorca zastrzegł bowiem w regulaminie, że samochody firmowe mogą być wykorzystywane wyłącznie w związku z obowiązkami służbowymi. Użycie ich w celach prywatnych ma być karane finansowo, lub zależnie od sytuacji rozwiązaniem umowy o pracę, bądź karą wskazaną przez  Kodeks pracy. W regulaminie zawarł także zastrzeżenie, ze pracownik użytkujący firmowe auto zobowiązany jest do parkowania go w pobliżu swojego miejsca zamieszkania przez wzgląd na specyfikę jego pracy. Służbowe auta były bowiem użytkowane przez pracowników kontrolujących proces dystrybucji materiałów. W razie potrzeby muszą oni szybko przemieszczać się do miejsc, w jakich ich obecność jest niezbędna.

Podatnik zobowiązał się także do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów.

Orzecznictwo:

Wyrok krakowskiego WSA z 20.01.2015 roku o sygn. akt I SA/Kr 1834/14.

Źródło: Gazeta Podatkowa nr 16/2015 (1161).