Spółki komandytowe będą podwójnie opodatkowane

Creative Company Conference 2011Najprawdopodobniej tylko do końca października można jeszcze założyć spółkę komandytową lub komandytowo-akcyjną, które będą opodatkowane na starych zasadach. Później podatek będą płacić i spółka, i wspólnicy.

Obserwuje się niemalże bum na zakładanie w/w spółek. W niektórych sytuacjach wspólnicy nie są nawet pewni, czy rzeczywiście będą w przyszłości prowadzić biznes, a spółkę zakładają niejako „na wszelki wypadek”, aby nie przegapić nadarzającej się okazji. Powstanie spółki jeszcze w tym miesiącu daje bowiem gwarancje rozliczania się z fiskusem jeszcze przez dwa lata (przy spełnieniu konkretnych warunków) na starych, całkiem korzystnych zasadach.

Różnica ma polegać głównie na tym, że teraz opodatkowani są wyłącznie wspólnicy, a po zmianach wprowadzonych poprzez ustawodawcę, dochody wspólników przestaną być dochodami z działalności gospodarczej, a stanowić będą dochody rozumiane jako udział w zyskach spółki. W związku z tym, podatek będzie spłacać do urzędu skarbowego spółka w ramach 19 procentowego ryczałtu. Wspólnicy stracą tym samym możliwość odliczania składki zdrowotnej i na ubezpieczenia społeczne.

Bieżące przepisy będą dotyczyć jeszcze spółek, które założono przed rokiem 2014, najlepiej w październiku. Piotr Liss, reprezentujący RSM Poland KZWS zaleca(najkorzystniejsze dla podatników) założenie spółki komandytowej, bądź komandytowo-akcyjnej i wpisanie do umowy spółki, iż jej rok obrotowy zaczyna się od najpóźniej 1 grudnia, a kończy 30 listopada.

W myśl tego zapisu pierwszy rok obrotowy nowopowstałej spółki trwa od momentu jej założenia do ostatniego dnia listopada 2013.

Kolejnym krokiem, jaki trzeba wykonać po wpisaniu do KRS, jest dokonanie zmiany roku obrotowego na zaczynający się 1 listopada, a mający koniec 31 października – czyli „cofnąć” go o trzydzieści dni. Tę zmianę ponownie należy zgłosić w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Jak przypomina dalej Piotr Liss, następujący po zmianie pierwszy rok obrotowy musi być wydłużony (ma mieć więcej niż 12, ale mniej niż 23 miesiące). Jak z tego wynika, zmiana roku obrotowego polegająca na przełożeniu jego początku na 1 listopada powoduje, że może się on zakończyć nawet w październiku 2015 roku, zyskuje się więc 2 lata opodatkowania na preferencyjnych warunkach.